Met de billenbloot! - Reisverslag uit Osaka, Japan van Martijn Nijland - WaarBenJij.nu Met de billenbloot! - Reisverslag uit Osaka, Japan van Martijn Nijland - WaarBenJij.nu

Met de billenbloot!

Door: Martijn Nijland

Blijf op de hoogte en volg Martijn

22 November 2013 | Japan, Osaka

Kon'nichiwa!

Het is lang geleden dat ik weer iets van me heb laten horen. Te lang eigenlijk… Maar om jullie te laten weten dat ik nog steeds leef (zeker na de fugu vis) dan toch maar weer een update vanuit Osaka!

Nouja eigenlijk niet alleen Osaka… Sinds mijn laatste verhaal namelijk weer heel veel beleefd. Een korte samenvatting:
-Bezoek gebracht aan Hiroshima en het vredespark. (voor degene die wereldvreemd zijn… de plek waar de eerste atoombom op is gegooid). Dit is erg indrukwekkend en er zijn niet genoeg woorden om te omschrijven wat dit met je doet.
- Miyajima bezocht. Dit is een tempel op een eiland waarvan de toegangspoort midden op het water is geplaatst. Erg gaaf om te zien en was zeker het bezoeken waard!
- Bezoek gehad van mijn scouting vriend Stephan. Met hem Osaka en Kobe bezocht. Erg leuk gehad en voor mij was het vooral bijzonder dat ik 2 dagen lang Nederlands kon praten. Toch vreemd dat je dat op de een of andere manier kan missen…
-Natuurlijk veel meer gedaan maar dat valt onder ander te bewonderen via de foto’s

Over afgelopen weekend wil ik wat meer dan twee regels wijden. Ten eerste omdat het typisch Japans is, ten tweede omdat het voor mij in het begin vrij ongemakkelijk was… Ik ben namelijk met mijn collega’s op een bedrijfsuitje geweest. Nu is dit niet bijzonder en vrij normaal om te doen in Japan. We zijn echter naar een onsen met ryokan geweest… Vrij vertaald een Japanse hot spa met bijbehorend Japans hotel… het ongemakkelijke gedeelte voor mij was dat je zonder zwemkleding of iets dergelijks in een onsen gaat…

We gingen vrijdag direct na het werk meteen richting het ressort (wat op zichzelf al vrij bijzonder is omdat het gebruikelijk is dat je hier overuren maakt). De plek lag in het westen van Kyoto en we moesten ruim anderhalf uur reizen voordat we er waren. Eenmaal aangekomen vlogen de sugois me om de oren (sugoi betekent geweldig in het Japans) en ik moet toegeven het zag er allemaal inderdaad geweldig uit! We werden door een vrouw in Japanse klederdracht geleidt naar onze kamers . Deze was in Japanse stijl inclusief tatami matten… dit betekende maar 1 ding… we moesten slapen op Japanse futons (dit is een soort dunne matras die op de tatami matten wordt gelegd en die over het algemeen voor rugpijn zorgt bij westerse mensen).

Eerst zouden we gezamenlijk wat eten en drinken. Echter hiervoor moest eerst iedereen typisch Japanse kleding aan, een yukata. Lomp samengevat is dit een soort lange badjas met extra jas eroverheen. Na het eten terug in de kamer aangekomen, bleken er kaboutertjes, magie of een Japanse medewerkster in onze kamer te zijn geweest. De futons waren netjes opgemaakt en lagen klaar om in te slapen. Slapen was echter een zorg voor later. We moesten namelijk nog naar de onsen.

Met een grote en een kleine handdoek gewapend gingen we eerst richting de kleedkamers… Tjaah hier kwam het dan… Het moment dat ik me letterlijk helemaal bloot moest geven… Normaal heb ik daar niet zo heel veel problemen mee, echter dit was met mensen die ik normaliteit in pak tegenover me heb zitten en waar ik samen mee moet werken… ik voelde me wat dat betreft dus vrij ongemakkelijk… kennelijk hadden mijn collega’s hier geen enkel last van…

De grote handdoek samen met de Yukata en de rest van de kleding bleef achter in een kluisje. Gewapend met het kleine handdoekje liep ik uiteindelijk richting de badderplaats. Dit handdoekje is echter te klein om helemaal om je heen te slaan dus het is met de billen bloot of… nouja je snapt me… Voordat je de officiële baden in gaat moet je jezelf eerst grondig reinigen. Je neemt plaatst op een houten krukje en zorgt dat elk plekje van je lichaam wordt gewassen en gereinigd.

Na het reinigen loop ik richting de officiële warm water bronnen. Met het kleine handdoekje ervoor, probeer ik bij mensen en zeker bij mijn collega’s boven schouder hoogte te blijven kijken. Eenmaal bij het buitenbad aangekomen laat ik me langzaam in het water zakken, ik moet toegeven… Het is het meest relaxte wat ik ooit heb meegemaakt! Het water voelt als een warme deken om me heen en het geluid van de watervalletjes om me heen zorgen dat ik, na de drukte van het werken, helemaal tot rust kom en het besef van tijd helemaal verlies. Met het gevoel herboren te zijn stap ik uiteindelijk uit het bad om me af te spoelen me af te drogen en mijn Japanse kledij weer aan te trekken. Na een biertje of twee is het tijd om voor mij en mijn collega’s op te gaan slapen. Nog steeds in een mentale staat van relaxed zijn, slaap ik zonder enig probleem op de Japanse futon.

De volgende ochtend worden we om 6 uur natuurlijk gewekt door de zon. Toch ben ik vreemd genoeg helemaal uitgerust. Eerst nog een bad sessie voor het ontbijt, om vervolgens Kyoto te bezoeken. Omdat het onmogelijk is om dit te beschrijven laat ik dat dan ook maar over aan de foto’s. Laat ik het zo zeggen is het is soms adembenemend om alle tempels te bekijken. Ik heb de dag afgesloten in een internationale bar om de wedstrijd Japan - Nederland te bekijken… Kort samengevat de eerste helft hadden de mensen vrij snel door dat ik Nederlands was… de tweede helft was het wat stiller van mijn kant.

Hier laat ik het bij voor deze keer. Het traditionele vragenuurtje zal ik volgende keer weer inhalen anders wordt dit verslag te lang. Maar ik beloof dat ik alle vragen die vorige keer zijn gesteld en deze keer worden gesteld volgend verslag zal beantwoorden.

De foto’s kunnen zoals gewoonlijk even duren.

In ieder geval tot volgende keer weer!

Sayōnara!

  • 23 November 2013 - 20:18

    Hanneke Nijland:

    Schitterende foto's. Wat interressant en bijzonder wat je allemaal meemaakt. Groetjes

  • 24 November 2013 - 11:15

    Sjef En Hetty:

    Hai Martijn wat geweldig dat een Nijland toch nog een soort schaamte gevoel heeft.
    Dat je niet alles kunt bedekken met een klein doekje zegt genoeg over je collega s.
    Geweldig de verhalen wat je allemaal meemaakt en de plaatjes erbij.
    Hier gaat alles zijn gangetje het weer is nu om het vriespunt, dus weer tijd om midden in de nacht ramen ijsvrij te maken om naar het werk te kunnen koud hoor,maar alles gaat weer wennen.
    Rachel en de kids komen rond kerst 10 dagen naar NL Bas niet hij heeft het te druk maar wel geweldig dat de rest komt.
    Jou bezoek aan Japan gaat snel je bent al over 3maanden weer thuis en een leven lang om over na te praten.
    Groetjes Sjef en Hetty

  • 25 November 2013 - 20:07

    Niek Evers:

    Hey Martijn,

    Haha geweldig verhaal Martijn! Ik zou me ook zeker niet comfortabel voelen in dat bad haha. Maar ik zou het toch een keer proberen als je je zelf als herboren voelt daarna! Hoeveel foto's heb je inmiddels al gemaakt? ^^ Hoe gaat het trouwens met je stage verslag? Wil het nog een beetje vlotten naast al die geweldige dingen die je doet haha.

    Geniet er van en ik zie je volgende reisverslag tegemoet!

    Groetjes,
    Niek


  • 31 December 2013 - 16:33

    Bennie En Yvonne:

    Hey Martijn!!!!

    HAPPY NEW YEAR!!!!!!!!!
    Bij jou is het al zover. Je loopt een stukje voor.
    Nu kun je zeggen: dit jaar ga ik weer naar huis.
    Veel plezier!!!!

    Gr. Bennie en Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 2172
Totaal aantal bezoekers 17142

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 03 Februari 2014

Stage in Japan!!

Landen bezocht: