"Hey, daar is iets niet wit!" - Reisverslag uit Sapporo, Japan van Martijn Nijland - WaarBenJij.nu "Hey, daar is iets niet wit!" - Reisverslag uit Sapporo, Japan van Martijn Nijland - WaarBenJij.nu

"Hey, daar is iets niet wit!"

Door: Martijn Nijland

Blijf op de hoogte en volg Martijn

02 Januari 2014 | Japan, Sapporo

Konichiwa!

Momenteel zit ik een bus voor een reis van 5 uur van Sapporo naar Hakodate. Een mooie gelegenheid om jullie naar een meer dan een maand(!)
jullie eindelijk weer op de hoogte te brengen...

Als eerst natuurlijk allemaal gelukkig nieuwjaar en de beste wensen! Als ik een goed voornemen zou moeten kiezen zou het zijn dat ik jullie vaker via deze blog op de hoogte houd. Helaas doe ik niet aan goede voornemens...

Een korte samenvatting van wat ik allemaal heb uitgespookt tot Sapporo:
-Terug gegaan naar Tokyo. Hier onder andere Japans theater bezocht, Tokyo Disney Sea bezocht, musea bezocht en een panda beer gezien (niet in het wild maar een dierentuin).
- Veel afgesproken met mensen voor eten en drinken. Het is grappig dat je na 3 maand alweer gaat plannen om mensen vaarwel te zeggen...
- Lichtelijk ziek geweest maar gelukkig niks ernstigs. Het zorgde er alleen voor dat ik een weekend niet de toerist uit kon hangen.

Zoals eerder vermeld zit ik dus in Hoikkaido dit is het noordelijkste grote eiland van Japan. Ik ben uitgenodigd door een collega om hier de wintervakantie door te brengen, oud en nieuw te vieren met haar familie en om een beetje voor het bedrijf te werken... maar het is voornamelijk gezellig met haar en haar familie de vakantie doorbrengen.

Een ding is me in ieder geval duidelijk geworden. Als je iets tegen kou, sneeuw of de kleur wit hebt kom niet in de winter maanden naar Sapporo. Alles, maar dan ook alles is bedekt met dik pak sneeuw. Vreemd genoeg maakt het voor de mensen die er leven geen bal uit. Treinen en bussen rijden op tijd, mensen rijden in auto rond alsof het niks is en al is er een sneeuwstorm mensen gaan gewoon naar werk.

Deze omstandigheden waren dan ook ideaal om iets te doen wat ik nog nooit heb gedaan... Ik heb geskied! Nouja skien... Ik stond op ski's in de tussenpozen dat ik niet met mijn gezicht in de sneeuw lag... Ik heb daarentegen niks gebroken of geblesseerd dus heb mijn eerste doel gehaald.

Verder kon ik meemaken hoe men in Japan oud en nieuw viert. Dit bestaat uit 3 belangrijke dingen: Veel eten, veel drank en veel, hele slechte tv. Helaas is er geen vuurwerk en iedereen gaat om 1 uur naar bed om te slapen. De volgende dag is er een bezoek aan een tempel. Echter doet iedereen dit dus moet je rij staan om de tempel te bezoeken. Dit zou normaal niet heel erg zijn. Echter zoals ik al eerder heb vermeld sneeuwt het nogal vaak en hard in Sapporo... na het tempel bezoek zag ik er dan ook meer uit dan een sneeuwpop. Gelukkig is in Japan een glas sake nooit ver weg om je weer om te warmen.

Dan eindelijk het vorig keer uitgesteld vragenuurtje:
"Word je nog veel aangesproken, of doen ze dat juist niet?"
Overdag valt het mee hoe vaak ik word aangesproken. Komt er echter sake of bier in het spel dan kan ik me altijd voorbereiden op een vragen furie van hier tot Tokyo (tenzij ik in Tokyo ben verzin dan een andere stad die ver weg is). Uitzondering hierop zijn kinderen. Die kijken me altijd met ongeloof aan. Als reactie hierop zwaai ik meestal enthousiast naar ze of trek ik een gek gezicht. Hierop gaan ze meestal verlegen naar hun moeder of ze attenderen hun moeder op mijn aanwezigheid waardoor die meestal in verlegenheid komen... Ik kan er in ieder geval wel de humor van inzien.

"Hoeveel foto's heb je onderhand gemaakt?"
Te veel... Ik heb mijn eerste sd kaart van 8 gb al volgeschoten. Hierop passen ongeveer 1500 foto's. Dus vermoedt dat ik ondertussen iets van 1700 foto's heb gemaakt. ik moet wel vermelden dat ik veel dubbele tussen zitten en van hetzelfde ding heb ik verschillende foto's gemaakt. Ik moet dus nog veel uitzoeken wanneer ik straks in NL ben...

"Hoe gaat het met je stage verslag?"
Met mijn verslag voor het bedrijf gaat het erg goed. Ze zitten er zelfs aan te denken om enkele van mijn conclusies op te nemen in het jaarplan voor 2014. Met mijn stage verslag voor school gaat het redelijk. Ik merk dat ik hier eigenlijk iets te weinig tijd voor heb. Dit zal echter binnenkort wel goed komen en ik maak me er nog niet heel veel zorgen over.

Refererend naar een foto die ik uploadde op 1 november:
"Die panda voor de ingang was dat voor een kermis?" en "Volgens mij komen er geen pandaberen in Japan voor?"
Geen kermis maar een winkel. En het klopt dat er geen panda's voor komen in Japan. (tenminste niet in het wild). De foto is echter genomen in het Chinatown van Yokohoma. De grootste groep chinezen die bij elkaar leeft in Japan.

Zoals eerder vermeld schrijf ik dit verhaal in een bus en moet ik dat doen op mijn tablet i.p.v. mijn laptop. Dit kan beteken dat er waarschijnlijk nog meer spelfouten in staan dan normaal en dat ik helaas geen foto's kan uploaden... Ik al zo snel mogelijk proberen hier een oplossing voor te vinden echter het kan even duren.

Tot volgende keer! Tenminste... als het volgende verslag sneller komt dan dit verslag... Anders vertel ik het maar al te graag persoonlijk met een biertje of goed glas sake!

Sayonara!

  • 02 Januari 2014 - 12:28

    Sjef En Hetty:

    Hai Martijn
    We wensen jou een heel goed en gezond 2014 toe en natuurlijk nog een paar geweldige weken in Japan.
    Groetjes Sjef en Hetty

  • 13 Januari 2014 - 16:00

    Jan En Jeannette:

    Ha, die Martijn, nog de allerbeste wensen voor 2014.
    Wat een mooie verhalen!. We zijn bijna jaloers op jou.
    En je bent al weer aan het aftellen.
    Hopelijk heb je nog een hele fijne.
    tijd daar, en we wensen je alvast een hele goede thuisreis

    Heel veen groetjes van ons.
    Jan en jeannette

  • 24 Januari 2014 - 21:28

    Wout Nijland:

    Hoi Martijn
    Ik hou mijn project over Japan en ik zal het leuk vinden als je wat foldertjes of leuke plaatjes meeneemt voor mij. Nog heel veel plezier in Japan
    Groetjes: Wout

Tags: Koud!, Sapporo, Skien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 3092
Totaal aantal bezoekers 17145

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 03 Februari 2014

Stage in Japan!!

Landen bezocht: