SUMOOOOOO!!! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Martijn Nijland - WaarBenJij.nu SUMOOOOOO!!! - Reisverslag uit Tokio, Japan van Martijn Nijland - WaarBenJij.nu

SUMOOOOOO!!!

Door: Martijn Nijland

Blijf op de hoogte en volg Martijn

24 September 2013 | Japan, Tokio

Kon'nichiwa!

Eerst even een uiting van frustratie... Japan mag dan namelijk een hightech ontwikkeld land zijn... ze delen het niet mij! Zoals jullie misschien gemerkt hebben met mijn vorige verslag kwamen de foto's aanzienlijk later. Dit alles heeft te maken met dat mijn internet ongeveer even snel is als ik die uit bed probeert te komen... Het nadeel is dan wel weer dat het niet zoals mij sneller wordt wanneer het merkt dat het tijd tekort heeft...Al met al het eerste echte irritatie factortje...

Dan nu naar het echte verslag… na het overleven van de schrik van de bilbijtendebroekknabbelende herten zit ik dan Tokio!!! Dit ging echter natuurlijk niet zonder eerst een afscheidsfeest in Osaka. En waar kon dat beter dan bij het enige Nederlands restaurant in Japan (en ik vermoed ik de wereld) Oude Kaas. Je leest het goed ze hebben een Nederlands restaurant in Japan… de eigenaar heeft 13 jaar in Rotterdam gewerkt en is toen terug verhuisd naar Osaka en heeft dus de Hollandse keuken mee naar Osaka genomen. Nu moet ik wel zeggen stamppot rauwe spinazie (ik vermoed dat andijvie echt niet te krijgen is), pannenkoek, mosselen, bitterballen en oude kaas hebben me nog nooit zo goed gesmaakt (het was wel Japanse stijl geserveerd dus dan kun je van meerdere dingen wat pakken). Het beste van al was dat ze verschillende Nederlandse bieren hadden waaronder Grolsch. Mocht je trouwens ooit willen lachen dan moet Japanners (proberen) Grolsch te alten zeggen.

Dan nu de reis naar Tokio en ik wil ook echt beginnen met de reis… Ik mocht namelijk reizen met de Shinkansen ook wel de bullettrain genoemd. Je kan ze het beste vergelijken met luxe vliegtuigen zonder vleugels… Je legt namelijk een afstand van Amsterdam - Parijs af in minder dan 2 en een half uur en alles gaat op de seconde nauwkeurig. Persoonlijk heb ik nog nooit zo fijn gereisd in een trein.

Dan nu echt… Tokio!!!! Tokio is op zijn zachts gezegd een hele bijzondere stad. Het is gigantisch, het is druk maar het is vooral geweldig! Je kan hier rondlopen en de meest vreemde types tegenkomen, je waden in een mensen massa die allemaal weten waar ze naar toe willen en jou als het ware meevoeren en als je dan de hoek om gaat sta je zo voor een bos met midden in dat bos een eeuwenoude shintotempel… Het mooiste is dat niemand daar van opkijkt, nouja de toeristen dan…

Alle toeristenboeken over Japan zeiden het, alle internetsites over Japan zeiden het en zelfs mijn cultuurboek over Japan zei het… Als je de kans krijgt om naar een sumo evenement te gaan moet je dit vooral doen! Toen ik dus werd uitgenodigd om mee te gaan met 1 van mijn collega’s naar een sumo evenement zei ik dan ook volmondig ja. De kaartjes waren wel duur… omgerekend 61 euro… maar ik moet toegeven dat alle boeken en sites gelijk hadden, het was het waard! Van de enthousiaste mensen op de tribunes tot de tradities die bij het sumoworstelen horen het is allemaal erg bijzonder en uniek om mee te maken. De foto's kunnen echter wel schokken zijn voor de gene met een minder sterke maag.

Verder bezoek ik erg veel tempels en bijzondere plekken o.a. het standbeeld van Hachiko (beter bekend als Hachi). Eigenlijk te veel om over te schrijven maar veel van dit valt terug te zien in de foto’s die ik als (mijn internet het toelaat) online zal zetten.

Tot dan zeg ik dan ook nu weer,

Sayōnara!

  • 24 September 2013 - 20:25

    Niek Evers:

    Hey Martijn,

    Hardstikke tof weer Martijn! Het bevalt je allemaal goed merk ik al haha. Sterkt met het internet daar en probeer nog meer foto's up te loaden he :P

    Groetjes,
    Niek

  • 25 September 2013 - 11:39

    Fam Jongman:

    Hey Martijn,

    Wat gaaf dat je nu echt in Tokio bent! Veel foto´s maken he!
    Moet je nog weer terug naar Osaka?

    Groetjes van Ons!

  • 27 September 2013 - 21:57

    Bennie En Yvonne:

    Hoi, hoi,

    Geweldig wat jij allemaal ziet!!!!!
    We waren even aan het twijfelen bij de foto van de Sake. Zijn dit nu urnen?????
    Maar nee, het zijn vaten alcoholische rijstwijn. Hik, hik......
    Als ze leeg zijn, zijn ze goed te recyclen voor b.v. ....... juist ja!!
    Zie je daar veel nederlandse producten?? Zoals b.v. kaas, drop, bloemen, zuivel en nederlandse merken, zoals Calve, Grolsch, Campina????

    Gr; Bennie en Yvonne

  • 30 September 2013 - 13:05

    Martijn Nijland:

    Hey Bennie en Yvonne,

    Op jullie vraag kan ik eigenlijk een heel kort antwoord geven... dat is Heineken.. Heineken zie je bijna in elke kroeg. Grolsch helaas maar in een select aantal kroegen.

    Daarnaast zijn drop en kaas bijna niet te krijgen tenzij je echt naar een speciaal winkel gaat.

    maar inderdaad verder vermaak ik me prima met de rijstwijn :D

    groeten Martijn

  • 30 September 2013 - 17:26

    Baukje Boersma:

    Hoi Martijn, Echt geweldig wat je allemaal meemaakt Martijn. Ja dat had ik zeker ook niet verwacht dat je internet verbinding niet optimaal is. Kun je behalve over de omgeving ook nog iets vertellen over het bedrijf en je werken daar?? Hebben zij meerdere vestigingen in Japan, waardoor je het hele land kunt zien?? Hoe breng je dan de weekenden door...ook zelf koken?? Japan lijkt mij zeer fascinerend.

  • 30 September 2013 - 19:25

    Herman En Hanneke Nijland:

    Hoi Martijn, fijn te horen dat je het naar je zin hebt in Japan. Mooie foto's, sommigen doen me aan Beijing denken, de tempels en de grote Boeddha. Dat van die bambi's waren ook leuk, heb je je broek nog wel heel gehouden? Hoelang blijf je nog in Tokio? Nog heel veel plezier daar. Groetjes Herman en Hanneke

  • 04 Oktober 2013 - 14:09

    Jan En Jeannette:

    Hoi Martijn,

    Wat mooi allemaal.
    En inderdaad, die worstelaars, poeh!!!!!
    Leuke fotoos.
    En... niet te veel rijstwijn he?
    Heel veel succes en plezier nog.
    groetjes
    Jan en Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 17185

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2013 - 03 Februari 2014

Stage in Japan!!

Landen bezocht: